Ateistova Frustrace Konvičkou

Nemám rád Konvičku, to pro lidi z mého okolí není žádné překvapení. Ale zároveň mi vadí různá náboženství, protože je považuji za prvky napomáhající setrvačnosti stereotypů a nedodržování lidských práv. Jak z toho ven?

Jako asi každý ateista, který chce mít sebemenší vliv na dění kolem sebe, jsem si prošel dawkinsovskou fází. Postupně jsem ale za větší problém začal považovat spíše organizování se kolem náboženských myšlenek a stejně tak jsem si všímal stereotypního myšlení i u ateistů a nebo lidí, jejichž víra je na první pohled mírumilovnější než Islám. Jsem sice pořád ateista, ale primárně jsem člověk, kterému vadí stereotypy a nerovnost ve společnosti. Tento myšlenkový rámec je podstatně robustnější a dovoluje mi jít po všech, aniž by mi kritikou ateistů vznikaly problémy s vlastní identitou. A prvky víry, které nepovažuji za nebezpečné, potom kritizuji jenom v rámci intelektuální masturbace.

Všechny náboženské idee je třeba kritizovat podobnou mírou v závislosti na jejich škodlivosti. Stejně tak není na škodu některé pozitivní myšlenky věřících vyzdvihnout.

Odmítám tedy vykreslovat čtení Koránu jako zločin proti lidskosti a zároveň přehlížet homofobní, sexistické a násilné pasáže v Bibli.

To je intelektuálně nepoctivé a nikdy ještě ničemu nepomohlo.

Konvička je ateista. Je tedy nevyhnutelné, abych se s ním v nějakých oblastech shodnul. Z pozice své domény ovšem Islám zjednodušuje na model, pro který vychází ze zastaralých textů a nezájímá ho chování 1.5 miliardy lidí. Je to asi stejná ptákovina, jako kdyby tvrdil, že nás ohrožují křesťané, protože v Leviticu je to jeden masakr vedle druhého a Breivik je ten nejlepší křesťan.

11004088_10203635845123973_409280083_n

Zásadní problém v Konvičkově argumentaci je ovšem pokrytectví. Při kritice Islámu a muslimů se ohání lidskými právy. Právy menšin a žen. Ale tato práva nikdy nehájí, pokud se zrovna nebaví o Islámu. Jeho argumenty jsou chladně vykalkulované a racionalizuje si jimi pouze svou xenofobii. Je to ale ještě horší. Používá nekorektní výrazy, svým ženským odpůrkyním vysvětluje, že by si měly najít dominantní muže, protože jejich politická aktivita je důsledkem neukojené submisivity (Což je zajímavé i vzhledem k tomu, že sám o sobě hovoří jako o submisivním typu.). Pro LGBT vymýšlí podivná označení. [1] A přestože tvrdí, že miluje muslimy a nenávidí Islám, plánuje koncentrační tábory a mletí na masokostní moučku. Navíc proti Islámu brání naše tradiční judeokřesťanské hodnoty, které jsou do nezanedbatelné míry předsudečné a diskriminační. Zřejmě motivací pro jeho postoje a chování není touha po spravedlivé společnosti, dodržování lidských práv a bourání předsudků. To jsou pouze racionalizace jeho vnitřních pocitů.

Vymizení náboženství bych chápal jako krok na cestě k lepšímu světu a k hodnotám, co zastávám, ale na některých bigotních konzervativních ateistech vidíme, že to zdaleka nestačí a náboženství nejsou v dnešním světě hlavní problém. Ale přece nebudu na cestě k rovné společnosti stavěním pětiny obyvatelstva světa na roveň nacistům, sexistickou šikanou svých názorových odpůrkyň a zjednodušováním lidí na mravenečky s jedním jediným pudem kompromitovat hodnoty, ke kterým bych se rád dostal.

Tady mimochodem, pokud jste si všimli, jsem rozbil tu hloupost o sluníčkářském protiřečení. To, co udělal Hitler Nietzschemu, teď zkouší Konvička udělat ateistům.

I včetně toho, že pro sebe získává podporu lidí, kteří nejsou v pozici, že by nenáviděli muslimy. Pochybuji, že by všichni v nacistickém Německu chtěli koncentráky, komory a pece.

Kdyby se Nietzsche dožil Hitlera, byl by neskutečné opatrný na to, co kde říká a proti kterým myšlenkám se kde vyjadřuje. A já se teď rozhodně nechci svým vlivem řadit na úroveň Nietzscheho, ale není pro mě snadné v této atmosféře krititizovat, co mi na Islámu stejně jako na jiných náboženstvích přijde fundamentálně špatně.

A neskutečně mě to frustruje, protože strašně rád nakládám křesťanství i Islámu, nedovedete si představit, jak moc.  Ale Konvička a všeobecná islamofobie mě dotlačili do pozice, kdy v hospodě místo “Mohamed asi nebyl zrovna dobrý člověk.” a “Všichni jsme měli v dětství imaginární kamarády.” říkám “Oni jsou přece taky jenom lidi jako my a nechtějí strávit krátký zbytek života v přeplněných utečeneckých táborech.” A radost z toho nemám.

Opírat se do všech stejně v situaci, kdy jedna skupina obyvatel (čeští muslimové) je šikanovaná a hlasitě zní ulicemi “Vyhostit!”, nijak nepřispěje k narovnání poměrů. Ale stejně tak neopírat se do Islámu jenom kvůli tomu, že tady systematicky někdo zkouší muslimům znepříjemňovat život, je taky špatně. Tak nevím. Když se mě nějaký pán ptal na sobotní demonstraci, jestli jsem teda proti Islámu, nebo pro Islám, tak jsem se mu jenom řekl, že především jsem proti Konvičkovi.

demonstrace22-ste_galerie-980

Jeho pokrytectví řeším v Otázce pro Konvičku, kde je pointa podobná, ale jsem slušně oblečený, tak proč si to nepustit.

Vysvětlete mi na facebooku, proč nemám pravdu. Jestli Konvička skutečně není radikál, jenom se mi uleví.

Sleduj mě na facebooku A na twitteru jsem taky
[1] Jako aktualizovaný seznam některých Konvičkových chuťovek poslouží zeď stránky Studnice moudrosti docenta konvičky nebo stránky Excesy docenta Konvičky

Reklamy

One thought on “Ateistova Frustrace Konvičkou

Komentáře nejsou povoleny.